Column: Tom Cruisemaand - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

Column: Tom Cruisemaand

Door: | 26 oktober, 2018

Het is weer oktober en dus cruisemaand. Dat stelt ons als redactie altijd weer in staat ons favoriete reiswoord te gebruiken: cruisepenetratie. En die is bekend: er zit nog veel groei in de Nederlandse markt. Er is een zekere mate van opwinding in het land, maar echt een keihard succes is het nog niet. Vergeef mij…

Het aantal Nederlandse cruisepassagiers staat op 110.000. Ik heb er geen twijfel over dat dit met gemak het dubbele kan worden in de komende jaren, de al lang verwachte groeispurt is nabij. In nog geen tien jaar tijd zijn we wereldwijd van 17,8 miljoen (2009) naar 27,1 passagiers miljoen wereldwijd (2018, prognose) gegaan. De omzet van de hele markt was in 2017 35,5 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2027 57 miljard zal zijn. Er staan tot die tijd op dit moment 106 cruiseschepen in het orderboekje, goed voor een kwart miljoen passagiers. Met andere woorden, ik ben niet de enige die hoopvol gestemd is.

Tattooshop aan boord

Maar waarop is die mening gebaseerd? Dat ze het bouwen wil niet zeggen, dat ze komen. Maar wie enige moeite neemt zich in het product te verdiepen ziet heel veel initiatieven die keihard breken met alle hardnekkige cruise-clichés. Zoals van debutant Virgin Cruises. De ‘Scarlett Lady’ gaat in 2020 in de vaart en zal beschikken over een tattoo-shop! Ultraluxe hotelketen Ritz-Carlton gaat in het zelfde jaar varen met een James Bond-achtig schip voor de happy few. Maar ook megaspeler TUI heeft de potentie van de het product allang gezien en zal de boodschap vast nog vaker heel breed gaan verkondigen. En zelfs, ja echt, de Titanic gaat weer varen in 2022 vanaf Dubai. Vanaf Dubai, wel zo veilig, snap ik wel.

Gezond

De huidige rederijen vernieuwen massaal: duurzaamheid heeft een plek gekregen, innovatie staat voorop. Wie het huidige restaurantaanbod bekijkt ziet meer dan de garnalencocktail en Lido-buffetten. Aan alle trends is gedacht: gezond en vers zijn in opkomst, lauwe friet is ten dode opgeschreven. Betaalbare wifi. Casual chic verdringt de smoking. Kartbanen, BBC-orkesten en IMAX-zalen uiteraard, maar ook ‘less is more’ schepen. Het zijn de wensen van de nieuwe generatie die langzaamaan overstag gaat.

Gouden Kans

De cruiserederijen moeten wel voorzichtig met die gouden kans omgaan. Want ze komen echt wel, maar komen ze terug? De nieuwe generatie cruisegangers is te prijsbewust, te eco en te tech om ondoorzichtige prijzen, veel te dure excursies, cruisehavens die het gewicht niet aankunnen, quasi-medische gezondheidspakketten in de spa en rare fooiconstructies te accepteren. Flink fooi geven is iets Amerikaans, geen Europeaan die het snapt.

Ship hop

Wat wel zo snel mogelijk uit de VS mag komen zijn de themacruises. Afgelopen januari – ik kwam er veel te laat achter – voer de ‘Ship Hop Cruise’ uit de haven van Miami. Aan boord? Salt ‘n Pepa, Tone Loc, Naughty by Nature, Young MC, Rob Base en  Kid ’n Play! Hoe Cool(io) is dat?

Dit jaar is het de Southern Rock Cruise, met bourbon tastings, BBQ workshops en een privé-concert van Lynyrd – Sweet home Alabama – Skynyrd  aan boord. Ik ben helemaal om. De mogelijkheden zijn legio: de Tom Cruise (50 plussers die twijfelen over hun geaardheid), de Moose cruise (langs Canada), de Juice cruise (geheelonthouders), de sjabbat on a yaught (24 uur cruise met Joodse lekkernijen en klezer-workshop) de Ship Whip (BDSM),  Cookies & Tea at Sea (Verkade-etende theeleuten), Moord aan Board (wie heeft Kapitein Iglo vermoord?) en uiteraard voor de modefans, de Doutzen Cruise…

 

 

 

(Visited 200 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.