Booking.com trends 2021: flexibel, voorzichtig maar reiswillend - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Booking.com trends 2021: flexibel, voorzichtig maar reiswillend

Door: | 22 oktober, 2020

Booking.com heeft onderzoek onder meer dan 20.000 reizigers uit 28 landen uitgevoerd en samengevoegd met inzichten uit eigen zoek- en aanbevelingsgegevens om negen voorspellingen voor de toekomst van reizen te onthullen – voor het komende jaar en de tijd erna. Zo’n 26% van de Nederlandse ondervraagden zegt dat ze nu juist nóg meer van de wereld willen zien. En 22% zegt dat ze in de toekomst meer willen reizen om de verloren tijd in 2020 in te halen. Flexibiliteit wordt een must.

Twee op de vijf (39%) Nederlandse reizigers zeggen niet met een goed gevoel te reizen tot er een vaccin of behandeling tegen het coronavirus beschikbaar is. Daarom kan het nog lang duren voor we de wereld weer zo vrij kunnen ervaren als voorheen. Wel zal de reisbranche zich snel blijven aanpassen om onze reishonger te stillen zodra het weer veilig is om erop uit te trekken.

De volledige bevindingen, statistieken en trends voor Nederland zijn te vinden op de newsroom van Booking.com. Onderstaand alvast een voorproefje van de voorspellingen:

1. REIZEN – EEN MUST

Al is er keer op keer sprake van nieuwe reisbeperkingen en voortdurende onzekerheid, ons verlangen om te reizen is alles behalve verdwenen. De tijd die we thuis doorbrachten, heeft ons meer dan ooit naar activiteiten buitenshuis doen verlangen. 26% van de Nederlandse ondervraagden zegt dat ze nu juist nóg meer van de wereld willen zien. 22% zegt dat ze in de toekomst meer willen reizen om de verloren tijd in 2020 in te halen (41% voor Generatie Z en 27% voor Millennials). Bovendien is 17% van plan om op reis te gaan om een door het coronavirus gemist feest (zoals een belangrijke verjaardag of bruiloft) alsnog te vieren, terwijl een derde (33%) van plan is om een geannuleerde reis opnieuw te boeken.

2. DE (PRIJS)BEWUSTE BOEKER

Ook wat de portemonnee van de reiziger betreft, laat het coronavirus sporen na: in de toekomst willen mensen meer waar zien voor hun geld en twee derde van de Nederlanders (67%) zegt dat zij willen dat reisboekingsplatforms meer transparantie geven over annuleringsvoorwaarden, terugbetalingsprocessen en reisverzekeringen. Bovendien beschouwt 51% de mogelijkheid tot het (gedeeltelijk) kosteloos annuleren van een accommodatie als een basisbehoefte, en vindt 35% dat hetzelfde opgaat voor flexibiliteit om zonder extra kosten reisdata te wijzigen.

3. DICHT BIJ HUIS POPULAIR

Tijdens de coronacrisis is lokaal reizen een belangrijke trend geworden, omdat het gemakkelijker, veiliger en gelukkig ook vaak duurzamer is. Als we naar de toekomst kijken, zien we dat de trend om dichter bij huis te blijven en de eigen omgeving te ontdekken, in plaats van als toerist rond te reizen, zeker even blijft. De liefde voor reizen naar bestemmingen verder weg is echter niet verdwenen, integendeel. Waardering voor de eigen vertrouwde omgeving zal een plekje krijgen naast de blijvende liefde voor en het verlangen naar langeafstandsreizen, want bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders is van plan om tegen eind 2021 naar een heel verre bestemming te reizen, tegen slechts 7% eind 2020.

4. ONLINE ONTSNAPPING

Mensen gingen op zoek naar comfort en afleiding tijdens de soms wekenlange lockdowns, en de overweldigende meerderheid (89%) van de Nederlandse reizigers besteedde tijd aan het opdoen van inspiratie voor een toekomstige vakantie. Een vierde (25%) van de Nederlanders keek iedere week wel naar potentiële reisbestemmingen. Daarbij is social media niet de enige bron van inspiratie voor Nederlandse reizigers wanneer ze dagdromen over hun volgende reis. 29% van de Nederlanders kiest voor een goed, ouderwets gesprek met vrienden en familie om hun reiscreativiteit aan te wakkeren.  Ook wordt bijna een derde (31%) van de Nederlandse reizigers nostalgisch bij het bekijken van oude foto’s van eerdere vakanties wat helpt bij het beslissen van waar de toekomstige reis naartoe gaat.

5. VEILIGHEID VOOR ALLES

Meer dan drie op de vijf Nederlandse reizigers (62%) zullen voor toekomstige reizen meer voorzorgsmaatregelen nemen ten gevolge van het coronavirus en verwachten ondersteuning van de reisindustrie. Overheden, reisorganisaties en -aanbieders moeten op coherente wijze werken aan consistente veiligheidsnormen voor Nederlandse reizigers. Daarnaast moeten sommige bestemmingen en bedrijven, vanwege de hogere verwachtingen, harder aan de slag om het vertrouwen van Nederlandse reizigers te herwinnen. 32% van de Nederlandse reizigers zal bepaalde bestemmingen vermijden, en 65% verwacht dat toeristische attracties aanpassingen treffen om social distancing mogelijk te maken. Tegelijkertijd boekt 52% alleen een bepaalde accommodatie als het gezondheids- en hygiënebeleid duidelijk is, en geeft twee derde (66%) de voorkeur aan accommodaties die antibacteriële en ontsmettende producten gebruiken.

6. AANDACHT VOOR DUURZAAM

Meer dan een kwart (27%) van de Nederlandse reizigers wil in de toekomst duurzamer reizen. We verwachten in 2021 en daarna een milieubewustere mentaliteit, omdat het coronavirus het algemene bewustzijn van de impact op het milieu en de lokale gemeenschappen heeft versterkt. Bijna de helft (49%) verwacht dat de reisindustrie duurzamere reismogelijkheden zal bieden. Nederlandse reizigers zullen alternatieve bestemmingen bezoeken om reizen in het hoogseizoen (42%) en overtoerisme (45%) te voorkomen. Bovendien heeft de impact van het coronavirus bijna de helft (43%) van de Nederlandse reizigers geïnspireerd om minder afval te produceren en/of plastic afval te recyclen wanneer ze weer kunnen reizen.

7. KLAAR MET KANTOORUREN

Thuiswerken of werken vanaf een andere locatie is de norm geworden tijdens de pandemie, met als domino-effect dat mensen in de toekomst langere reizen willen maken die werk en plezier effectiever combineren dan ooit. We zien een forse toename van de ‘werkvakantie’, waarbij Nederlandse reizigers hun vakantie met een week of twee verlengen om op afstand te werken – of omgekeerd een vakantie vastplakken aan een periode van werken op afstand. Het ziet ernaar uit dat de laptop meer dan ooit een van de belangrijkste items in de bagage zal zijn. Daarmee is het bij de keuze van de reisbestemming ook van groot belang dat er een aantrekkelijke werkplek is. Bijna een vijfde (18%) van de Nederlandse reizigers heeft al overwogen om vanuit een andere bestemming te werken, terwijl ongeveer hetzelfde aantal (22%) bereid zou zijn in quarantaine te gaan als ze op afstand konden werken.

8. SIMPELE VOLDOENING

In 2021 en daarna leren we te leven met de gevolgen van de pandemie. Nederlandse reizigers willen graag de wereld op een nieuwe, eenvoudigere manier ervaren. De lange tijd die we thuis hebben doorgebracht met onze naasten, heeft geleid tot aangepaste reisprioriteiten en een verlangen om meer van de natuur te genieten. Sinds het begin van de pandemie zien we op Booking.com steeds meer aanbevelingen voor simpele, aangename activiteiten en zaken zoals wandelen (94%), schone lucht (50%), natuur (44%) en ontspanning (33%)***. Uit onderzoek blijkt dat zes van de tien Nederlanders (62%) meer eenvoudige ervaringen zijn gaan waarderen, zoals tijd doorbrengen in de buitenlucht of met het gezin tijdens hun vakantie. Bijna de helft (44%) verlangt naar het platteland en wil graag buiten de gebaande paden gaan, om op die manier heerlijk buiten te kunnen vertoeven.

Technologische innovatie zal een cruciale rol spelen in het herstel van het vertrouwen van Nederlandse reizigers, en we zullen zien dat de technologie snel meer gebruikt zal worden door bedrijven om zich aan te passen aan een nieuw type reiziger. Bijna de helft (47%) van de Nederlandse reizigers is het erover eens dat technologie belangrijk zal zijn bij het controleren van gezondheidsrisico’s tijdens het reizen, en hetzelfde aantal Nederlanders (47%) vindt dat accommodaties de nieuwste technologieën moeten gebruiken om reizigers een veilig gevoel te geven. Twee vijfde (41%) wil technische mogelijkheden om op het laatste moment een tafel in een restaurant te kunnen reserveren en bijna de helft (49%) wil meer selfservice-terminals in plaats van een ticketbalie.

Kijk voor meer informatie over de trends en de toekomst van het reizen op Booking.com Future Of Travel.

Deel dit artikel