
Lufthansa is bij de overname van Niki bereid af te zien van de slots van deze airline. Met deze stap komt Lufthansa de Europese mededingingsautoriteit fors tegemoet, nadat deze vraagtekens had gezet bij de dominante positie die Lufthansa na het verwerven van de voormalige dochter van Air Berlin zou verkrijgen.
‘Goed beschouwd nemen we een Niki zonder slots over, als het dan uiteindelijk tot een overname komt’, zegt Lufthansa-topman Carsten Spohr in Duitse media. In Düsseldorf zou het Oostenrijkse Niki helemaal geen start- en landingsrechten meer overhouden. Op Palma de Mallorca zou de airline hooguit enkele slots overhouden.
Door af te zien van de start- en landingsrechten van Niki wil Lufthansa tegemoet komen aan de bezwaren van de Europese Commissie bij de overname van een deel van de boedel van het failliete Air Berlin. De EU-commissie neemt voor 21 december een besluit.
Mocht de overname van circa 20 toestellen van Niki niet doorgaan, dan wil Spohr zijn plan B volgen. In dat geval gaat hij voor autonome groei van Lufthansa-dochter Eurowings. Die groei heeft zich al ingezet zodra Air Berlin ophield met vliegen. Volgens Spohr moet het belang van 20 toestellen op een totaal van 750 voor de Lufthansa Group niet overdreven worden.