‘Dit geeft de burger moed’, reageert directeur Phillippe de Knijff van World Ticket Center (WTC) op de verlaging van de boete die de Autoriteit Consument en Markt oplegde aan KLM en Ryanair wegens fouten bij het aanbieden van vliegtickets.
De ACM tikte WTC vorig jaar hard op de vingers. Volgens de waakhond had WTC niet alle verplichte kosten in de basisprijs voor vliegtickets opgenomen. ‘Variabele kosten stonden niet meteen duidelijk bij de basisprijs vermeld en werden pas op een later moment in het boekingsproces bij de prijs opgeteld. Tenslotte stonden keuze-elementen, zoals een reis- en annuleringsverzekering, bij aangeboden reizen vooraf aangevinkt’, oordeelde de ACM. Het vonnis leverde WTC een boete van 350.000 euro op.
World Ticket Center hoopt in hoger beroep een lagere straf te krijgen. ‘Dat je anderhalf jaar met elkaar overleg voert, geeft al aan dat het kennelijk ook voor de ACM niet helemaal duidelijk is’, aldus De Knijff in TravMagazine.
Onduidelijke prijs
Ook KLM en Ryanair kregen vanwege soortgelijke vergrijpen boetes, van respectievelijk 200.000 en 370.000 euro. De rechtbank oordeelde dat die verlaagd moesten worden. KLM nam weliswaar de boekingskosten niet op in de geadverteerde prijs, maar de duur van de overtreding was volgens de rechter korter dan de periode waarover de ACM de airline beboette. De strafmaat wordt nu 150.000 euro. Ryanair overtrad de regels door niet alle onvermijdbare kosten in de geadverteerde tarieven te melden. De rechtbank verlaagde de boete naar 324.000 euro.