Waverunner Smartshopping, dat in januari dit jaar commercieel beschikbaar kwam, heeft een vliegende start gemaakt. ‘Als je ons als touroperator zou beschouwen en een top-10 zou maken, dan zouden we dynamic packaging-touroperator nummer 3 zijn binnen het Waverunner-platform’, zegt directeur Peter Boneschansker van Pyton desgevraagd.
Volgens hem worden per maand enkele duizenden boekingen gemaakt via de nieuwe dynamic packaging-tool. Inmiddels maken tien partijen gebruikt van het platform, bestaande uit een mix van reisagenten, inclusief retailketens, en kleinere touroperators.
Waverunner Smartshopping werd in 2014 gelanceerd en won in het najaar de Innovatieprijs van ANVR en Schiphol. De DP-tool kent diverse toepassingen. Virtuele touroperators kunnen het aanbod uit de dynamic packaging-tool gebruiken om zelf een pakket samen te stellen en tussen hun reguliere producten aan te bieden.
Ook is er een mogelijkheid tot prijsvergelijking, via de button Compare, waarbij het systeem kijkt of een pakketreis goedkoper is in losse segmenten. Daarnaast is er het winkelmandje-concept, waarbij gebruikers diverse onderdelen (hotel, vlucht, transfer) kunnen combineren. ‘Het winnen van de innovatieprijs schept verplichtingen, maar de start is boven verwachting, al moeten we natuurlijk wel de rest van het jaar afwachten.’
Ook het Duitse Tropo, dat deze zomer naar Nederland komt, gaat gebruik maken van Waverunner Smartshopping. Het aanbod van deze specialist in dynamic packaging zal in eerste instantie bestaan uit losse accommodaties, maar in een later stadium komen complete pakketten beschikbaar, waarbij Tropo gebruik maakt van het aanbod lowcost airlines van Pyton. Tropo heeft een jaaromzet van 70 miljoen euro en 130.000 passagiers.
Foto: Peter Boneschansker (rechts) op de ITB met collega’s Etem Esendemir en Robert Evers.