Met de oprichting van de vereniging Zelfstandige Reisbureaus Nederland heeft ons land er weer een commerciële reisbureauclub bij. ‘Samen sterk’ is de gedachte om de pretentieuze to-do lijst op de ZRN-website te kunnen realiseren. Inkoopkracht en bundeling van expertise moet tot financieel voordeel leiden in het onafwendbare omschakelingsproces van reisretailer naar reisaanbieder.
De ZRN heeft prima doelstellingen. Wel geldt dat hoe langer de ledenlijst, hoe sterker de positie is om ze te bereiken, in binnen- en buitenland. Daarom is het jammer dat de ZRN feitelijk een afsplitsing is van de ITAC, die op haar beurt weer gedwongen werd tot een solo herstart na de mislukte fusie met Toerkoop, dat met een sterk gekrompen ledenlijst ook weer alleen verder gaat. Dat schiet natuurlijk niet op, want zo’n versnippering ondermijnt de sterkte van de inkoopkracht. Een muis kan niet brullen.
Pragmatisch denkend vraag ik me af of het geen tijd wordt om een platform te creëren van agentenclubs? Naast de genoemde clubs ook partijen als de Veluwegroep, TravelXL en misschien ook wel de ZSO’s. Geen ANVR-etje spelen, maar strikt een inkoopcombinatie. Zoals vroeger (concurrerende) touroperators dat met succes deden om charterstoelen in te kopen. Ik noem ook het CLIA-platform van cruisetouroperators en rede¬rijen, zeker als het gaat om de reiswinkel als ‘boekingspunt’ op de kaart te houden.