Thomas Cook Nederland beëindigt na drie jaar de samenwerking met ICS. Met ingang van 11 november is het voor ICS cardhouders niet meer mogelijk om 8 procent korting te ontvangen op de producten van Neckermann en Vrij Uit.
Volgens Thomas Cook kon de goede relatie met de retailpartners als gevolg van de deal met ICS niet voldoende worden gewaarborgd. Thomas Cook zegt via zijn nieuwe omnichannel strategie te willen focussen op de klant die 24/7 online is, via smartphone, tablet en smartwatch, social media en e-mail. Ook de retailpartners passen in dit omnichannel beleid.
De kortingactie met ICS past volgens Thomas Cook niet in het beleid om de klant aan zich te binden.
Thomas Cook kreeg de afgelopen jaren forse kritiek vanuit de retail op de ICS-actie. Het bedrijf heeft altijd gezegd dat de actie alleen voor geselecteerde cardhouders gold.
Onderscheidend
Via het nieuwe omnichannel beleid wil Thomas Cook onderscheidend zijn. Een kortingsactie zoals met ICS is daarbij geen factor die onderscheidend is en die bijdraagt aan het binden van de klant, stelt het bedrijf nu.
‘In de huidige tijd is de digitale verandering een constante factor. Je moet als reisorganisatie ook zelf in beweging blijven’, zegt Carola Hoekstra, managing director van Thomas Cook Nederland. ‘Klanten gebruiken verschillende kanalen en apparaten om hun vakantie te regelen. Ze verwachten op een leuke manier te worden geïnspireerd en gemakkelijk te kunnen boeken op de manier die zij willen en wanneer zij dat willen.’
Hoekstra: ‘Om relevant te zijn en te blijven voor de consument van nu, is dag en nacht bereikbaarheid via webcare een must. De klant wil gehoord worden en wil zijn emotionele en rationele wensen kunnen uiten. Als reisorganisatie moet je daarop inspelen door ‘always on’ te zijn.’
Deze focus komt volgens Hoekstra het beste tot zijn recht binnen de eigen verkoopkanalen en bij de verkoop via geselecteerde retailpartners, waarmee een goed samenwerkingsverband is gesloten.