De reisbranche vindt het nog altijd moeilijk om technologie toe te passen in hun bedrijfsvoering. Dat concludeert Jaarbeurs Travel in het tijdens TravConnect Technology Day gepresenteerde onderzoek naar de investeringen en implementatie van technologie in de sector.
Het uitgebreide onderzoek onder reisprofessionals bij touroperators, verkeersbureaus, accommodatieverschaffers, vervoerders en automatiseerders toont aan dat driekwart obstakels ondervindt bij het gebruik van technologie. Oorzaken zijn vooral onvoldoende inhoudelijke kennis binnen de organisatie en gebrek aan financiële middelen. Bijna 40 procent schakelt geen externe adviseurs in en maakt geen gebruik van de kennis van leveranciers. Dat betekent dat veel partijen met hun eigen, beperkte kennis zelf aan de slag gaan.
‘Veel ondervraagden vinden technologie maar lastige materie’, sprak Editha Hoogenberg, Brand Manager Travel bij de Jaarbeurs. Toch beseft het merendeel van de ondervraagden dat technologie steeds belangrijker wordt. Daarom is de verwachting dat de komende twee jaar door bedrijven gemiddeld 153.000 euro wordt geïnvesteerd in technologie, vooral ten behoeve van online en reserveringssystemen.
Foto: Editha Hoogenberg, Brand Manager Travel Jaarbeurs.
Kooijmans zegt
Voor een kleine ondernemer zijn de kosten niet meer op te brengen om dat de inkomsten die er tegen over staan te laag zijn. Onze branche heeft behoefte aan een goed reserveringssysteem wat door alle reisagenten via het internet gebruikt zou kunnen worden. Gezien de huidige omzetten zal er de komende jaren niet mogelijk zijn om te investeren