NBTC Holland Marketing slaat de handen ineen met Airbnb om Nederland te promoten bij Duitse, Britse en Scandinavische toeristen. Via Airbnb hoopt NBTC de groeiende groep reizigers die op vakantie wil leven ‘als een local’ te enthousiasmeren voor Nederland.
‘NBTC laat hiermee zien dat ze betrokken zijn bij de groei van de sharing economy en dat ze voorop lopen op het gebied van innovatie’, zegt Even Heggernes, countrymanager Nederland bij Airbnb. Via campagnes in Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië worden accommodaties gepromoot in Den Haag en Utrecht.
‘De gasten van Airbnb verblijven op plekken waar de locals leven en willen authentieke ervaringen opdoen. Ze brengen hun tijd vaak door in de lokale buurten en maken daar gebruik van de voorzieningen. Op die manier zorgt Airbnb ervoor dat het toerisme zich verspreid over de hele stad, waar lokale buurten, restaurants en winkels van profiteren. Wij kijken uit naar de samenwerking met NBTC en de bijdrage die wij kunnen leveren aan de lokale buurten’, aldus Heggernes.
Het NBTC mikt in 2025 op 16 miljoen buitenlandse toeristen die willen overnachten in Nederland. ‘Deze groeiende bezoekersstroom in combinatie met beperkingen in het beschikbare aanbod leiden ertoe dat spreiding in tijd en ruimte meer aandacht vraagt. Airbnb biedt goede kansen voor het spreiden van bezoekers in tijd en met name in ruimte. Immers, de kans dat je van de gebaande paden gaat op aanraden van een gelijkgezinde of ‘lokale vriend’ is groot. Deze samenwerking levert toegevoegde waarde op voor de bestemming Holland in een groot en groeiend concurrentieveld’, aldus algemeen directeur Jos Vranken van NBTC.