Wie droomt er niet over een vakantie naar Azië? Veel dromen komen uit in Thailand, Indonesië, Vietnam, Sri Lanka en groei¬briljant Myanmar, samen jaarlijks goed voor rond de 300.000 pax. Het zijn ook deze landen die we in dit nummer speciaal belichten.
Het type reis is veranderd. Ging het een paar jaar geleden nog louter om groepsreizen uit de gids van de touroperator, tegenwoordig kruipt de reisagent in de huid van reisaanbieder en koopt modulen voor zijn maatwerk vaak direct in bij een DMC op de bestemming. Daarmee zorgen ZRA’s en reisbureaus bij DMC’s voor veel onrust. De van origine groepsspecialisten zien hun traditionele omzet wegkwijnen. Omschakelen naar individueel maatwerk is moeilijk. Dat vereist een ander business model en ander personeel. Lastig voor DMC’s is bovendien dat de nieuwe ‘inkopers’ onder de prijs van hun klant de touroperator duiken. Er hoeft immers geen agentencommissie in de verkooprijs te worden gecalculeerd. Dat roept aan weerszijden spanningen op.
Inmiddels bieden touroperators hier vaker maatwerk naast hun bestaande gidsaanbod. Ook investeren zij met studiereizen en workshops nog steeds in de kwaliteit van hun (trouwe?) retailers.
Laatste nieuws: China Airlines en het Thais Verkeersbureau vliegen de eerste week van juni met hulp van een viertal touroperators maar liefst 60 reisverkopers naar Bangkok.
Ik blijf het fantastisch vinden dat reisverkopers zo zelf hùn droom verwezenlijken om die vervolgens te ‘delen’ met (hopelijk) heel veel klanten.
Jan Lokhoff zegt
Ik roep alle verkeersbureaus, alle marketing bureaus als Aviareps Tourism, Six, TMC, Baltus, USP, Cherry Picker en wie het maar wil, om hun studiereisplannen met ons te delen. Our support is er dan!