De Amsterdamse start-up MyTravelPlanner.nl heeft de handen ineen geslagen met Europeesche Verzekeringen, CIBT Visas, GWK Travelex, Douane en het ministerie van Buitenlandse Zaken om reizigers aan een slimme checklist te helpen. Via een goede voorbereiding kunnen volgens de samenwerkende organisaties problemen op reis worden voorkomen.
Door het zelf online boeken, waarbij geen persoonlijk advies wordt gegeven, vergeten veel reizigers zaken als visa, vaccinaties en verzekeringen. Maar ook veel voorkomende zaken als paspoortkwesties en buitenlandse valuta komen aan bod.
Reizigers die de website bezoeken, krijgen binnen enkele seconden een volledig overzicht van de meest belangrijke aandachtspunten voor hun bestemming. Hiervoor hoeven zij alleen vijf korte vragen te beantwoorden over het land waar zij naartoe gaan, het doel, hun gezelschap, activiteiten en vertrekdatum.
Via een persoonlijke to-do list kunnen reizigers dingen afstrepen. Ook geeft MyTravelPlanner.nl reminders als de reis dichterbij komt.
‘We denken zeker in een behoefte te voorzien, niet alleen vanwege de toenemende zelfstandigheid van reizigers, maar ook door de snel afwisselende internationale ontwikkelingen’, zeggen oprichters Erik Liet en Danny van der Harst.
‘Mensen willen gemak en eenvoud. Dat hebben wij gecreëerd door alle adviezen van gerenommeerde partijen bijeen te brengen en het mogelijk te maken om die per individuele reis te tonen, te plannen en uit te kunnen voeren. Alles op één plek dus.’
Het idee kwam in een stroomversnelling toen bleek dat niet alleen de eerder genoemde partners enthousiast raakten over het concept, maar ook reisondernemingen en bedrijven positief reageerden op de toepassing. ‘Voor reisondernemingen en werkgevers die werknemers op zakenreis sturen is de tool het ideale verlengstuk van hun dienstverlening en zorgplicht’, zegt Van der Harst.