Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft tegen de herziening van de Richtlijn Pakketreizen gestemd. Dit meldt het Financieele Dagblad. De EU-ministerraad heeft het voorstel desondanks donderdag aangenomen.
Naast Nederland waren België, Slowakije, Estland, Malta, en Ierland ook tegen. Kamp vindt dat ondernemers te zwaar worden belast door de nieuwe regels en dat innovatie erdoor wordt ontmoedigd.
Volgens de EU schelen de herziene regels de 120 miljoen reizigers in Europa op jaarbasis 430 miljoen euro aan schade. Dit moet met name worden bereikt doordat de definitie van het begrip pakketreis breder wordt, in de optiek van de EU. Zowel maatwerkreizen als ‘doorklik-trips’, waarbij je op de website van een leverancier, zoals een airline, wordt doorgesluisd naar de site van bijvoorbeeld een hotel of autoverhuurder voor additionele aankopen, vallen nu ook onder de regels. Er is sprake van een doorklikreis wanneer de websites de naam, het emailadres en de betalingsgegevens van de betreffende passagier uitwisselen. Een wassen neus, vindt de ANVR, want om een passend aanvullend aanbod te kunnen doen, heeft de gelinkte website eigenlijk alleen de reisdata nodig.
Er zit wel een verschil in de verantwoordelijkheid van de organiserende partij van maatwerkreizen en van doorkliktrips. Stel, de klant boekt een KLM Package Deal, dus vlucht plus hotel, bij KLM. Wanneer het hotel niet bevalt, moet KLM dat probleem oplossen. Maar als dezelfde klant een vlucht boekt bij KLM en wordt doorgesluisd naar Airbnb voor een accommodatie, kan de klant KLM niet inschakelen bij eventuele klachten over het verblijf.
Wanneer een klant een doorklikreis boekt, die onder de richtlijn valt, levert dat wel meer bescherming op dan losse vliegboekingen. De luchtvaartmaatschappij moet namelijk een garantieregeling hebben ingeval van faillissement. Onder de oude regels moest de passagier met een los ticket zelf de repatriëring regelen. In de nieuwe richtlijn zijn die kosten gedekt, mits er dus sprake is van een doorklikreis of ‘gelinkt reisarrangement’, zoals de EU het noemt.
Verder kunnen consumenten volgens de nieuwe richtlijn hun reis annuleren ‘tegen redelijke annuleringskosten’. En wanneer de reisorganisator een prijsverhoging doorvoert van meer dan 8 procent, mag de klant de reis gratis afzeggen.
In tegenstelling tot minister Kamp vindt de EU dat de regels goed zijn voor het bedrijfsleven. De concurrentie wordt eerlijker en je kunt gemakkelijker zaken doen buiten het thuisland, omdat er uniforme regels gelden ten aanzien van pre-contractuele informatie, de inhoud van pakketreisovereenkomsten, prijsveranderingen, annuleringsrechten en de rechten van de passagiers als er iets mis gaat. De nieuwe richtlijn introduceert ook een systeem van wederzijdse erkenning van faillissementsbescherming.
De verwachting is dat de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen over anderhalf tot twee jaar in de Nederlandse wetgeving zal zijn opgenomen.
Ruud de Meer zegt
Interessante materie: ik heb laatst privé een acco via Booking geboekt. Bij aankomst bleek de receptie in het weekend gesloten en kon ik er niet in. Dus ik klaagde booking.com aan maar die vonden het geen overboeking omdat ‘zij optraden als bemiddelaar’. Dus ik moest eigenlijk bij de acco gaan klagen en eigenlijk waren zij niet verantwoordelijk. Wat mij betreft een onhoudbaar standpunt nu ik bij boeking niet weet met wie ik zaken doe aan de andere kant maar blijkbaar komen zij daarmee weg. Of denken daar in elk geval mee weg te komen.