Transavia heeft in het eerste halfjaar van 2015 bijna 4,8 miljoen passagiers vervoerd, een plus van 10 procent. Het gaat hierbij om de Franse én Nederlandse tak. De resultaten van Transavia worden door moederbedrijf Air France-KLM namelijk niet per land gepubliceerd.
De leisure carrier realiseerde een operationeel verlies van 75 miljoen euro in de periode januari-juni 2015 bij een omzet van 450 miljoen euro. Dit komt doordat de kosten per eenheid stegen wegens seizoensaanpassingen aan de capaciteit van Transavia Nederland.
De capaciteit groeide met 6,3 procent, vooral door uitbreiding van het netwerk van Transavia Frankrijk. Bijna negen van de tien stoelen waren bezet: de bezettingsgraad bedroeg 89,5 procent, een toename van 0,3 procent.
De verwachting is dat de jaarcijfers van Transavia negatief zullen worden beïnvloed door de (tijdelijke) terugval in boekingen naar Griekenland, Tunesië en Marokko. Deze drie bestemmingen zijn in het zomerschema goed voor 22 procent van de totale vluchtcapaciteit.
Verder gaat Air France-KLM het plan om een Europese versie van Transavia te starten weer afstoffen. Er zullen gesprekken worden gevoerd met de vakbonden om bases te openen buiten Nederland en Frankrijk. Vorig jaar leidde dit idee in september tot een langdurige staking van Franse piloten, die Air France-KLM een half miljard euro kostte.
Moederbedrijf Air France-KLM dook in het eerste half jaar dieper in de rode cijfers. Het operationele verlies bedroeg 232 miljoen euro, een daling van 25 procent. De omzet steeg met 2,4 procent naar 12,3 miljard euro.