Lufthansa buigt niet voor kritiek en eventuele boycots naar aanleiding van de aangekondigde GDS-heffing. ‘De drie belangrijkste GDS’en hebben nu een te grote machtspositie. Daar moeten we van af,’ vindt Heike Birlenbach, VP Sales & Services bij Lufthansa.
Per 1 september geldt op alle tickets van Lufthansa, Austrian, Swiss en Brussels Airlines die via een GDS geboekt worden een heffing van 16 euro. ‘Dat bedrag verandert later mogelijk nog, maar voor nu houden we hier aan vast’, zei Birlenbach op een conferentie. De fee geldt niet voor boekingen die op de website en de agentensite van Lufthansa worden gemaakt. ‘Wij willen in de drivers’ seat zitten.’
Hoge kosten
Veel reisbedrijven, zoals reisbureaus, touroperators, TMC’s en OTA’s reageerden eerder al furieus op de plannen van Lufthansa. Zij worden gedwongen via de speciale agentensite van Lufthansa te boeken of dure technologische oplossingen te verzinnen om de klant niet met extra kosten op te zadelen. ‘De reisindustrie is hier de grote verliezer’, luidde destijds de reactie van Amadeus. Ook OTA’s noemden de maatregel een verstoring van het level playing field.
Ook de ANVR uitte kritiek: ‘Ik kan me voorstellen dat Lufthansa direct contact met de klant wil, maar zet dan de agent niet buitenspel’, reageerde voorman Frank Oostdam.
Niet buigen
‘We begrijpen de kritiek, maar we krijgen bij de GDS’en niet voldoende waar voor ons geld. Zij hebben een machtspositie die wij willen breken.’ Birlenbach verwacht niet dat andere airlines direct zullen volgen. ‘Die zitten vaak nog aan langlopende contracten met de GDS’en vast.’
Reisverkopers kunnen de heffing overigens proberen te omzeilen door de Lufthansa-vluchten waarop een codeshare zit via andere partners uit te geven.