KLM werkt samen met zes universiteiten aan de ontwikkeling van een sociaal-vaardige robot, Spencer genaamd. Deze moet bij grote drukte op Schiphol overstappende passagiers helpen hun weg te vinden van en naar de gate. ‘Smart passenger flow management’ heet dat in projectjargon.
KLM is de eindgebruiker van Spencer. Op Schiphol is 70 procent van de KLM-passagiers in transit. Dagelijks missen reizigers hun aansluitende vlucht door vertragingen, te korte overstaptijden, problemen met het vinden van de weg, taalbarrières, et cetera. Dat wil KLM beter managen met behulp van Spencer.
Spencer moet bijvoorbeeld passagiers die weinig tijd hebben om over te stappen van hun aankomstgate naar de priority lane bij de Schengen-controle brengen. Ook zal de robot worden ingezet als mobiel informatiepunt. De sociale vaardigheid van Spencer bestaat uit het herkennen van groepen mensen die bij elkaar horen, bijvoorbeeld een gezin, en daarmee interactief communiceren.
De robot zal in 2016 op Schiphol worden getest. De bouw van Spencer kost 4,2 miljoen euro, waarvan de EU 3,1 miljoen euro financiert.