Drukke tijden voor Fadiro. De automatiseerder lanceert in het najaar niet alleen het BAS Retail Platform, ook gaat het bedrijf met het in ons land succesvolle BAS de grens over. ‘Het moet niet, maar er is vraag naar. Dus waarom zouden we het niet proberen?’, zeggen aandeelhouders Theo Hoving en Gerda en Erik Land in TravMagazine van deze week.
BAS (Basis Automatisering Systeem), dat in 2002 werd gelanceerd, telt in ons land ruim 800 gebruikers, inclusief online reisverkopers en ZRA-ketens.
Behoefte
Gerda: ‘We zijn met Fadiro gestart om reisbureaus een goede financiële vastlegging te bieden. In de loop van de afgelopen 13 jaar zijn we steeds meer zaken gaan aanbieden die voorheen door samenwerkende reisbureaus zelf werden gedaan. Aangezien de diverse samenwerkingsverbanden steeds kleiner worden, kan het voor hen niet meer uit om bijvoorbeeld een eigen ICT-er en marketingmensen te hebben en zelf het websiteonderhoud te doen. Dat geldt ook voor de administratieve dienstverlening. Veel diensten worden daarom uitbesteed. En omdat veel partijen al met BAS werken, vragen zij ons voor steeds meer aanvullende diensten.’
Erik: ‘Er is een behoefte aan wat wij denken te moeten ontwikkelen. Zo laat 40 procent van de BAS-
gebruikers de administratie door ons uitvoeren.’
Buitenland
Gerda: ‘Vanuit België, Duitsland en Scandinavië komt al een paar jaar de vraag of we BAS ook daar willen introduceren. Het ligt niet zo simpel, want de belastingwetgeving is totaal anders. En voordat we er überhaupt aan konden denken,moest BAS worden herschreven om geschikt te zijn voor multi-language, de basis waarmee we BAS in iedere taal kunnen aanleveren.’
Theo: ‘We hebben BAS goed staan voor de Nederlandse markt. Het buitenland is geen moeten. We hebben geen haast, maar er is vraag naar. Waarom zouden we het dan niet proberen?’
Erik: ‘We hebben hierin een heel duidelijke keuze gemaakt: wij gaan het niet zelf doen. We worden benaderd door buitenlandse partners, die een soort dealerschap aangaan. De licentie voor België is al vergeven. Voor Duitsland ook.’
Gerda: ‘Voor we deze stap hebben genomen zijn we eerst tig keer naar Duitsland en België gegaan om informatie over de markt te verzamelen. Wat zijn de problemen? Hoe zit de markt in elkaar? Onze conclusie: deze markten zijn zo anders, dat moet een lokale partij doen.’
Lees meer over de buitenlandse expansie en de plannen met het BAS Retail Platform, dat van start gaat met Bert Wildeman (ex-Sunny Cars) als directeur en mede-aandeelhouder), in TravMagazine 36.
Foto: Gerda Land, Erik Land en Theo Hoving.