‘Wat moeten we doen om een betere beoordeling te krijgen?’ Een veelgehoorde vraag van managers en medewerkers als de mystery guest aangeeft de e-mail niet geheel klantgericht te vinden. Gevolgd door: ‘Met e-mail ga je de klant toch niet tot kopen aanzetten?’
Het klopt, met mailen alleen zal het commercieel succes beperkt zijn. Maar juist de e-mail als aanjager van sales, is interessant. Het kanaal e-mail wordt in mijn ogen nog steeds te veel onderschat. Juist in een tijd dat prikkels toenemen, wordt de noodzaak ons te onderscheiden alsmaar groter. Tevens hoor ik steeds vaker de aanname dat groeiende/grote bedrijven e-mail tot commodity hebben gebombardeerd en er ook zo mee omgaan. Zoveel mogelijk standaard, zo veel mogelijk gericht op proces en des te minder op beleving. Onzin. Zojuist sprak ik met onze marketeer Pim over zijn contact met Facebook. Voor het uitbreiden van onze database van mystery guests hebben wij een aantal campagnes lopen bij dit mondiale platform dat wij vooral lokaal inzetten. Gerichter adverteren kan haast niet.
Maar… wat gebeurt er als je ze echt nodig hebt? Binnen 38 minuten ontving Pim een reactie. Hierin stelde de medewerker zich keurig voor. Ook gaf ze aan dat ze naar onze andere campagnes had gekeken en gaf ze een advies om deze te optimaliseren. Vervolgens gaf ze tips, die voortkwamen uit een analyse die ze via social van ons bedrijf had gemaakt. Ze sloot af met een originele groet, haar naam, en… haar mobiele nummer. Nu kan dit laatste natuurlijk duiden op verleiding die iets verder gaat dan zakelijk, en misschien wel terecht. Als ik iedere dag verrast zou worden met zulke mooie e-mails, dan was ik veel vaker geneigd om ook per e-mail tot koop over te gaan.