De ECTAA, de Europese overkoepelde organisatie van reisbrancheverenigingen, stapt naar de Europese Commissie vanwege de omstreden GDS-toeslag die Lufthansa wil invoeren. Volgens de organisatie is de heffing oneerlijk en in strijd met eerdere afspraken.
De aankondiging van de GDS-fee, die 16 euro per boeking bedraagt, leidde tot felle protesten in diverse landen, waaronder Nederland. Touroperators, reisagenten, zakenreisbureaus en OTA’s vrezen een grote kostenpost als de toeslag wordt ingevoerd.
Ongelijk speelveld
‘Wij zijn hier zeer ontstemd over’, zei ANVR-topman Frank Oostdam destijds. ‘Dit is niet zoals het hoort. Bovendien zijn wij gewend aan een level playing field, waarbij via alle kanalen dezelfde prijs en voorwaarden gelden. Voor agenten in Duitsland zal de klap nog groter zijn dan in Nederland, aangezien Lufthansa op de thuismarkt een groot marktaandeel heeft. Ik kan me voorstellen dat Lufthansa direct contact met de klant wil, maar zet dan de agent niet buitenspel.’
Volgens Lufthansa is de distributie via een GDS duur en moeten reisverkopers tickets via het speciale online agentensysteem van de airline boeken.
De ECTAA voert aan, dat de plannen van Lufthansa in strijd zijn met EU-verordening 80/2009, die discriminatie tussen distributiekanalen verbiedt.
Heffing blijft
Lufthansa gaf eerder te kennen niet te buigen voor de kritiek. General manager Luis Monreal laat aan TravMagazine weten dat er ‘een flink aantal’ reisbedrijven is dat zich inmiddels heeft aangemeld voor het online portal, dat nodig is om zonder meerkosten tickets van Lufthansa te verkopen.