Ding Dong. Kapitein Johannes meldt zich over de omroepinstallatie met slecht nieuws. Het lukt niet om bij St. Tropez voor anker te gaan. Ik kijk uit het raam en zie een zwarte lucht en een al net zo zwarte zee met hoge golven.
Het idee om nu de Azamara Journey te verlaten en per tender aan land te gaan is niet heel aantrekkelijk. Dat vindt Kapitein Johannes ook, dus wordt er driftig op zoek gegaan naar een alternatieve haven. Ding Dong. Die wordt gevonden. We verlaten de baai van St. Tropez en een kleine twee uur later wordt het anker uitgegooid bij Villefranche-sur-Mer. Het is hier bijna windstil en onbewolkt. In mijn hut ligt al een nieuw dagprogramma én een overzicht van bus- en treinverbindingen naar Nice en Monte Carlo. Het excursieteam heeft nieuwe uitstapjes geregeld en de tenderservice komt razendsnel op gang. We pakken de trein naar Nice en hebben een fantastische dag.
Een cruise is écht uniek omdat je hotel met je mee reist. Maar hou er altijd rekening mee dat niemand de weersomstandigheden in de hand heeft. Daarom staat er bij elke rederij in de kleine lettertjes dat er van het gepubliceerde vaarschema afgeweken kan worden. De kans is klein, maar maak je klanten er altijd op attent dat routewijzigingen tijdens de reis mogelijk zijn. Veel rederijen zullen kiezen voor een ‘dag op zee’ als een bepaalde haven niet aangelopen kan worden, maar er zijn gelukkig uitzonderingen. Zoals Azamara Club Cruises.
Twee dagen later. Ding Dong. Hee, daar is Kapitein Johannes weer. Een combinatie van wind en deining zorgt er voor dat wij niet voor anker kunnen gaan bij Monte Carlo. Er is besloten om uit te wijken naar Nice, waar het wederom warm, zonnig en uitstekend toeven is. Stiekempjes best leuk die vaarschemawijzigingen!