Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: top 10 ‘laat maar uitdrukkingen’ voor 2017

Door: | 3 december, 2016

December, het is lijstjestijd! Laten we beginnen met wat goede voornemens: tien woorden en uitdrukkingen die we in 2017 niet meer gaan gebruiken. De allerergste verklap ik alvast, en de nummer 1 van de adios-top 10: ‘zolang de agent zijn meerwaarde bewijst’…

10) Customer Journey. Uitvinding van marketing om zichzelf bezig te houden. Soms getransporteerd naar de winkel. Klant komt winkel binnen en zegt: ‘wat een rotweer, doe mij maar twee weken zon’….’Maar meneer, zo werkt het niet. U moet eerst gaan oriënteren op internet, dan hier komen om de gidsen te halen en gratis advies in te winnen, dan gaat u prijsvergelijken op internet en dan pas boekt u bij Budget King Sun Travel, we kunnen u helaas nu nog niet helpen.’ Gewoon kop koffie aanbieden en die boeking rond maken.

9) Adult Only. Ik kan er maar niet aan wennen, misschien heb ik last van die SBS-series met die ‘relaxresorts’ voor verhitte Britse koppels in allesbehalve atletische staat. Nou ja twijfelgeval hoor, hoewel ik wel graag advies zal blijven vragen opdat niet opeens een hoogbejaard geblondeerd en getoupeerd stel naar me zit te knipogen aan de strandbar.

8) ‘Speciaal ontworpen voor reisagenten’ Eerder dit jaar schreven over Booking.com dat komt een platform voor de reisagent, speciaal ontworpen voor jullie. Wees huiverig bij vleierij. Ze zijn meer dan tien jaar bezig de reisagent uit de markt te drukken, en nu dat niet gelukt blijkt te zijn, proberen ze een graantje mee te pikken. Alsof Shell Oil met aan aparte tankpas voor Greenpeace-leden komt.

7) Start-up. Eerder betoogd, gruwelijk hipster-woord dat nodeloos een zekere lucratieve trendyness uit moet stralen. Is gewoon een beginnend bedrijfje. Veel succes allemaal, daar niet van.

6) Cruisepenetratie. De mate waarin consumenten uit een bepaald land aan het cruisen zijn geslagen. Google maar niet. Cruise-participatie is een prima alternatief.

5) Alles op ‘-al’ . De millennial wil graag een global seeking influential zijn. Of zoiets. Ik haal ze uit een trendrapport van Expedia. De millennial is iemand geboren tussen 1981 en 2000. Je kunt ook zeggen: de categorie 16-35 jaar. In het Expedia-jargon is iemand die bij een reisbureau boekt een ‘traditional’ Laten die nu nooit verloren gaan. Uiteindelijk willen we een broodje kaas voor lunch, een relaxte vakantie, in het weekend een beetje uitslapen, Andre Hazes in de kroeg, een gezeikloos Sinterklaas en eens in de twee jaar in een Oranje-shirt het Nederlands elftal aanmoedigen. Let op mijn woorden: als de kinderen en de carrière komen wil ook de millennial gewoon dat jij hem even snel adviseert welk hotel een kidsclub heeft en een lekker restaurant aan zee.

4) Authentieke belevenissen. Dat schijnen we allemaal te willen in de toekomst. Ik wil gewoon lekker naar een stad een beetje shoppen, museumpje pakken en een hapje eten, of op mijn strandbedje chillen en soms ‘iets leuks doen’. Excursietje hier, quadtochtje daar. Daarbij kunnen we niet allemaal bij Burmese families meedineren of als Berber verkleed geiten gaan scheren op zoek naar authenticiteit. Ik was ooit bij een McBurger en lachend bestelde ik daar een Big Jack. Dat vond ik nou echt een authentieke belevenis.

3) ‘Door klanten gewaardeerd met een…’ Vorige week sliep in Barcelona in een driesterren hotel, waardering boven de 8. De voormalige Bijlmerbajes kende meer comfort, hoewel de kamers verdacht veel op elkaar leken. Voor uitzicht blijk je een raam nodig te hebben. De temperatuur was een aangename en onveranderbare 28 graden en bij het badkuipje lagen hele dubieuze haartjes. Afijn, who are we kidding met al die consumentencijfers? Ik wil dat een reisaanbieder zegt wat zij goed vinden, niet zich verschuilen achter onbekende (spook)consumenten…

2) Disruptie. Zullen we het gewoon concurrentie noemen vanaf nu? Airbnb, booking, expedia, google. Ontwrichtende innovatie? De verkoopkanalen veranderen wel maar ik heb nog geen Google Air gezien, noch in een Facebook Hotel geslapen, laat staan een reisleider tegen gekomen van Snapchat Travel. Hoe vaak ik al niet persberichten heb gezien van nieuwe ‘disruptieve’ bedrijven die ‘de reiswereld op zijn kop gaan zetten’…en een jaar later als een nachtkaars uitgaan. De strijd is nog lang niet gestreden maar ontwrichtend? Eerst even de jaarcijfers van TUI Group afwachten deze week om te zien hoe ontwricht de reiswereld is…

1) ‘Zolang de agent zijn meerwaarde bewijst’. Ik hoor hem al een jaar of tien. Wat er eigenlijk wordt gezegd: ‘zolang we er nog wat aan het verkoopkanaal kunnen verdienen.’ Het moet maar eens andersom. Elke consument weet tegenwoordig meer dan Stephan Hawking, Albert Einstein en Sheldon Cooper bij elkaar, met dank aan dat telefoontje in je zak. Wat iedereen – vaak off the record – had voorspeld: het complete einde van het reisbureau – heeft niet plaatsgevonden. Reizen zijn geen dvd’s en zijn niet digitaliseerbaar, ook niet met VR-brillen. De menselijke maat is de meerwaarde gebleken, die wordt gewaardeerd en zeker in tijden van onzekerheid – en 2017 zal helaas niet anders zijn – gekoesterd. Meerwaarde bewijzen? Bewijs maar eens aan de agent waarom deze jouw vakantie, hotel, vlucht moet verkopen…

 

 

(Visited 672 times, 1 visits today)

Comments

comments

Deel dit artikel