Lang geleden was ik de eerste Nederlandse toerist in Hurghada. Althans, dat maak ik mezelf nog altijd wijs. Hotel The Three Corners was toen nog het onbetwiste middelpunt van het toeristisch leven in de Egyptische badplaats.
De beveiliging op de luchthaven stelde toen niet veel voor, merkten we bij het naar huis gaan. De beveiligers waren vooral met elkaar in gesprek. De toeters en bellen die afgingen toen ik het beveiligingspoortje doorliep, werden straal genegeerd. Wel was er aandacht voor de aangebroken rol King pepermunt die ik in mijn jaszak had. Dat witte spul mocht eens wat anders zijn.
Nu de wereld er anno 2016 totaal anders uitziet, zeg maar gerust op z’n kop staat, mag je aannemen dat de beveiliging van de Egyptische luchthavens aan de hoogste internationale normen voldoet. Maar niets lijkt minder waar.
Een week na de aanslagen in Brussel was het vorige week dinsdag behoorlijk schrikken toen een toestel van EgyptAir werd gekaapt, op een binnenlandse vlucht van Alexandrië naar Cairo. Iedereen dacht meteen terug aan het Russisch passagierstoestel dat in november vorig jaar neerstortte in de Sinai, kort na vertrek vanuit Sharm al-Sheikh, met waarschijnlijk een bom aan boord als oorzaak.
De kaping van vorige week liep gelukkig met een sisser af. De kaper had een nepbomgordel, maar hij was er wel mee door de beveiliging gekomen. Het toont maar weer eens aan hoe relatief het begrip veiligheid is. Natuurlijk, met de veerboot naar Terschelling kan ook van alles gebeuren, maar op luchthavens voelt het toch even anders.
Voor het internationale toerisme is veiligheid de komende jaren het belangrijkste issue, belangrijker dan de gebruikelijke scherpe prijzen en mooie stranden. Alleen is veiligheid van die drie het lastigste te beïnvloeden.
theo.de.reus@travmagazine.nl