Het klinkt onwaarschijnlijk, maar internetreus Google lijkt de oplossing te vormen voor de steeds legere schappen van reisretailers. Of beter gezegd: de hoge prijs van Google Adwords is de redder in nood. Het wordt daardoor onbetaalbaar voor kleinere partijen om online gevonden te worden en klanten aan te trekken, tenzij ze supernicheproducten aanbieden zoals klaverjastoernooien op Mauritius of fietsvakanties naar Papoea-Nieuw-Guinea.
Wie niet hoog in de zoekresultaten tevoorschijn komt – door betaalde advertenties of organisch – zal een andere manier van distribueren moeten vinden. En presto! – laten er nu 983 reisbureaus en zo’n 800 ZRA’s in Nederland zijn, met een kant-en-klaar netwerk van reislustige consumenten. Niks verschralend touroperatoraanbod, gewoon een verschuiving van de allergrootste naar kleinere zakenpartners. Dat is wat mij betreft een van de ‘take-aways’ van dit themanummer rond de top 50 grootste Nederlandse reisondernemingen (de cijfers zijn trouwens tot in het kleinste detail te vinden op www.travmagazine.nl/dossiers).
Maar niet iedereen heeft wat te winnen bij de dure Adwords. De Lufthansa Groep gaat er onder lijden, voorspellen drie mannen die het kunnen weten in deze editie. De distributietoeslag van 16 euro per ticket is reden voor de OTA’s om het contract op te zeggen.
En dat betekent meteen dat er geconcurreerd mag worden op het gebied van online marketing. Alleen Travix geeft daar al 100 miljoen dollar per jaar aan uit… Die strijd gaat Lufthansa nooit winnen. Ergens tussen kerst en nieuwjaar wordt de distributietoeslag ingetrokken, is de voorspelling, omdat Lufthansa’s omzet gigantisch gaat kelderen. Een extreem ondoordachte actie dus. Niet alle wijzen komen blijkbaar uit het oosten.