Wie brancheman in hart en nieren Kees Kooijmans volgt op Facebook (aanrader) ontmoet een reisbureauman van de oude stempel, die zich toch tussen alle moderniteiten van social media en e-commerce als een vis in het water voelt. De Rotterdammer noemt zichzelf Reisarchitect en acteert als last-minute specialist Crazy Keessie op internet. Het zijn spin-offs van zijn (pakket)reisbureau Travel Slide op Rotterdam The Hague Airport.
Zijn FB-pagina lijkt wel een barometer van wat er mis is in onze branche. Hij komt ook met frisse ideeën. Als variant op de Travelscan suggereert Kooijmans vorige week om van BAS gebruik te maken voor een wekelijkse retail rapportage van de boekingen. BAS draait overal in Nederland bij 800 reisbureaus en ZSO’s met een jaaromzet van 1,2 miljard euro, hoe representatief kan je zijn? Voor retailers een uitgelezen kans om zichzelf met collega’s te meten: draai ik wel marktconform?
Met velen houdt hij zijn hart vast voor de start van het zomerseizoen deze maand. April is ook het begin van een prijzenslag om de lege stoelen en bedden te vullen en de concurrentie dwars te zitten. Door hun prijzenoorlog maken de grote direct sellers niet alleen elkaar het leven zuur, in de slipstream berokkenen ze reisbureaus en ZRA’s enorme schade. Die kunnen de bodemprijzen onmogelijk matchen, los van het feit dat je er geen cent meer aan verdient. De vraag is gerechtvaardigd of de prijsvechters er zelf nog wel beter van worden… ‘Stop ermee’ roept Keessie.