Facebook maakt het manifest. Het aantal informatiebijeenkomsten, scheepsbezoeken, workshops en studiereizen is bijna onvoorstelbaar. En dan is het ‘seizoen’ nog maar net begonnen. De wat verdere bestemmingen komen het meest aan bod en dat is wel zo leuk voor de vele honderden studiereizigers. Het is niet alleen leuk, maar ook broodnodig.
Airlines, verkeersbureaus en touroperators zien aan hun cijfers dat het aandeel van de reisretail zich langzaam maar zeker herstelt. Winkels doen het weer goed. De offlinetak bij Otravo is illustrerend. Dit fusieresultaat van vliegtickets.nl en wtc.nl. met een omzet van 240 miljoen euro ziet zijn winkelverkoop 12 procent harder groeien dan de websales.
Ook buiten de reisbranche wint de stenen winkel terrein. Steeds meer pure players openen bemande shops in winkelstraten. Terug naar de service-industrie is het parool.
Die service moet dan wel van uitstekende kwaliteit zijn en dat stelt hoge eisen aan de reissector. Een stofzuiger, smartphone of magnetron verkopen is geen kunst, dat kan iedereen. Je moet van betere huize komen om een vakantie naar wens te regelen. Feitelijk moet je de hele wereld ‘kennen’. Hoeveel verschillende cruises zijn er niet? Van een rondje Middellandse Zee tot koersen naar Antarctica of Alaska. Rondreizen en safari’s in Afrika, meerlanden tours in Azië, kastelentocht in Ierland, met de camper door Noord-Amerika, naar sneeuwzekere pistes of een weekendje Krakau: voor niet-insiders maakt dit voorbeeldrijtje wel duidelijk hoe veeleisend het beroep van reisverkoper is.
Reisprofessionals hoef ik dat niet te vertellen, maar hoe zit het met hun bazen? Reisondernemers mogen er nog wel even aan herinnerd worden hoeveel zij in de kennis en ervaring van hun medewerkers moeten investeren! Hun reisverkopers opereren in de moeilijkste service-industrie van de hele wereld.