De laatste maanden heb ik als nieuwe accountmanager van het B2B-team kennisgemaakt met alle treinproducten van NS International. Als fervent automobilist was dat aanvankelijk even wennen, maar inmiddels neem ik steeds vaker de trein van A naar B.
Gemak dient de mens en het doorwerken in de trein levert me veel tijdwinst op. Met Thalys naar hartje Parijs en per ICE International rechtstreeks naar Frankfurt Airport. Hoe ideaal is dat!
Qua snelheid en comfort wint de hogesnelheidstrein het vaak van elk ander vervoermiddel. Bovendien draag je als duurzame reiziger een steentje bij aan de reductie van CO2-uitstoot. Tijdwinst is overigens niet het enige criterium. Ook de bestemming is bepalend. Een mooi voorbeeld is Brussels Airport. Dit is een nieuwe bestemming van Intercity Brussel. Deze sneltrein rijdt nu 16x per dag in beide richtingen tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Het is nu al duidelijk dat de nieuwe dienstregeling en de uitbreiding van stations aan een vraag tegemoet komen.
Heel bijzonder was de studiereis met branchegenoten naar de 20e verjaardag van Eurostar op het prachtige St. Pancras station in hartje Londen. Met als klapstuk de onthulling van de nieuwe, prachtige trein. Wauw! De e320 is fraai gestroomlijnd en behaalt een topsnelheid van 320 km/uur. Het stijlvolle designinterieur is fraai ingericht met ergonomisch ontworpen zitplaatsen met stroomvoorziening, slimme vouwtafels en intelligente verlichting.
Alle reizigers kunnen gratis gebruikmaken van wifi via 3G-netwerken. De ruime barrijtuigen zijn modern en bieden een uitgebreide keuze aan maaltijden, snacks en dranken. Werkelijk alles draagt bij aan een ultiem comfort en een vlotte reis.
De e320 gaat eerst rijden op de drukke route Londen – Parijs. In december 2016 wordt de nieuwe trein ook ingezet op de route Amsterdam – Londen. Daar kijk ik nu al naar uit.