Klassieke reisbureaus hebben inderdaad geen toekomst. Dat weet iedereen in de branche al jaren. Achteroverleunende reisverkopers aan balies met niets anders dan schappen vol gidsen hebben straks weinig meer te doen. ZRA’s en reisbureaus zijn reisaanbieders geworden. Het zelf ‘touroperatoren’ is bij de meesten al meer dan 50 procent van de omzet.
Het is interessant te zien hoe de banden tussen (klassieke…) touroperators met ZRA’s en reisagenten worden aangehaald. ‘Brandshops’ in de shop, ze blijken te werken. Relik & Van Hooft in Breda heeft er zelfs al twee, Club Med in het wit en Kuoni/Tenzing in avontuurlijk bruin. Beide aanbieders spreiden zo hun vleugels uit in de retail. Ook een hele flagstore is al mogelijk, zo bewijst Planeet-baas Rob Schilten met zijn belevingsvolle Tenzingshop in Nijmegen. Buro Scanbrit doet het anders, ‘overtallige’ klantenaanvragen worden doorgesluisd naar ZRA’s om de boeking te realiseren. Ook de marktleider doet mee: TUI verkoopt nu directseller Kras in de Arke-winkels.
Het is een duidelijke trend dat leveranciers de banden met hun retailers aanhalen om hun omzet en branding te intensiveren. Digitaal gebeurt dit al jaren met de beschikbaarstelling van hun websites en content in agentenportals. We kunnen er op wachten dat er in de winkels nog veel gaat veranderen dankzij creatief partnership. Moderne reisbureaus en ZRA’s staan daar terecht voor open.