KLM en Schiphol zijn groot geworden dankzij het enorme aantal transferpassagiers, ruim 40 procent van het totaal. Alleen die overstappers maken het voor onze vlagcarrier mogelijk zo’n immens netwerk te onderhouden, waarvoor de thuismarkt veel te klein is.
De Golfstaten doen nu hetzelfde kunstje. De heersers daar hebben met visie en inzet van miljarden oliedollers geïnvesteerd in toerisme en luchtvaart. Ze beseffen maar al te goed dat inkomsten uit oliewinning op den duur eindig zijn. Emirates, Etihad, Qatar Airways en Oman Air groeien uit tot de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld met thuishavens die vele malen groter zijn dan Europese airports. Het gaat ze louter om overstappers, want hun thuismarkten zijn nietig. Schiphol is een van hun doelwitten om doorvliegers op te halen en dat doen ze met (groot) succes, mede door hun luxe aan boord en concurrerende prijsstelling. Niet alleen KLM en Schiphol moeten beducht zijn voor hun concurrentie, de (‘oude’) wereldluchtvaart moet op haar tellen passen.
En wat doet de Nederlandse politiek? Die denkt een muur om Schiphol te kunnen bouwen. Staatssecretaris Mansveld dreigt met spierballentaal de deur voor de Golfcarriers te sluiten vanwege (vermeende) staatssteun. Er wordt door bange airlines ook bij de Europese Commisie aangeklopt om er iets tegen te doen.
Wat een achterhoedegevecht. Als Mansveld niet oppast raken de airlines geïrriteerd en laten ze Amsterdam links liggen. Zien we ze hetzelfde kunstje doen bij concurrenten als München, Londen of Parijs (!) ten koste van de KLM, die beter meer partnerships kan aangaan.