De consument is bereisder dan ooit, dus het nut van studiereizen staat wat mij betreft onomstotelijk vast. Des te groter was mijn shock toen ik er in Sri Lanka achter kwam, dat het gros van de veertien deelnemende reisagenten vrije dagen voor die studiereis had moeten opnemen én de eigen bijdrage zelf moest betalen.
Natuurlijk weet ik dat de marges onder druk staan bij de reisretail. Maar studiereizen betalen zichzelf als het goed is terug. Je hebt er een expert bij op kantoor, die ook nog eens de andere medewerkers uit de eerste hand een bestemmingstraining kan geven. Want de dames die mee waren naar Sri Lanka hadden gewoon een rapporteringsverplichting, in de vorm van presentaties, filmpjes en/of verslagen die zowel voor collega’s als voor klanten werden gemaakt. Daarmee ga je misschien tegen dat de studiereis als een verkapte vakantie wordt gezien. Maar ik blijf het van de zotte vinden dat reisagenten, die toch al niet de hoofdprijs verdienen, de kosten van hun eigen scholing moeten betalen, om over die vrije dagen nog maar te zwijgen. Hoog tijd voor bezinning bij de directies van de reisbureaus.
Tegelijkertijd biedt deze misplaatste Hollandse zuinigheid een kans voor touroperators: verbind een target aan de deelname aan een studiereis, zodat de agent in elk geval die eigen bijdrage kan terugverdienen. Op deze manier heb je maximaal rendement, scheid je het kaf van het koren bij de aanmeldingen en wordt de leergierige reisretailer niet zo hard geraakt in zijn of haar portemonnee.
Ans Thole zegt
Beste Gerrie, niet alleen studiereizen maar ook het bijwonen van een presentatie dient in eigen tijd te gebeuren en reiskosten worden niet vergoed. Terwijl het zo belangrijk is je kennis up-to-date te houden. Heel jammer en het werkt ook niet echt motiverend. En dat terwijl het zo’n mooi vak is.
Ans Thole