Als het nog niet duidelijk was maakte onze Technology Day dat wel: technologie is de sleutel voor succes! Automatisering van de verkoopprocessen, beter gezegd het virtueel inhaken op de customer journey en het efficiënt targetten van prospects op basis van profielen of getraceerde zoekpogingen op internet, is van doorslaggevend belang.
Dat geldt niet alleen voor reisreuzen als TUI, Sundio, TravelBird en Corendon, maar ook voor de (kleinere) reisretail. Er is geen reisonderneming zonder klantendatabase, maar onderzoek van Jaarbeurs Travel geeft aan dat de retail die ‘klantenbron’ vrijwel totaal negeert. Dat is een commerciële doodzonde. Er wordt door reisbureaus ook nauwelijks geïnvesteerd in technologie, vaak uit onwetendheid en tech-angst. Misschien ligt daar wel een taak voor Fadiro als grootste technologieleverancier van deze doelgroep? Wellicht samen met de Waverunners en GDS-sen van deze wereld. Er is veel bij te winnen.
TUI’s online marketing manager Edwin Hof deelde zijn visie hoe Arke in de (nabije) toekomst op internet visitors van haar site effectiever gaat verleiden om te boeken. Nu wordt alles uit de kast gehaald om een prospect binnen te slepen om hem vervolgens meteen te bekogelen met een goedkoop pakketje naar de zon.
Als je diezelfde potentiële klant aan het begin van zijn ‘vakantiedenken’ kunt profileren naar wat voor vakantie hij wil, kan je hem gericht een passende shortlist voorschotelen. Klanten worden er blij van, weg irritante spam. Het laat zich raden dat op die manier de conversie tientallen procenten hoger uitvalt.
Volgens mij profiteert TUI’s jaarwinst daar ook reusachtig van, want je skipt immers het hagelvuur met goedkope reisjes, terwijl je zoveel meer met hogere marge te bieden hebt.…
Peter Boneschansker zegt
Hallo Jan,
Als marktleider op het gebied van leisure oplossing in de Nederlandse reisbranche merken wij niets dat reisbureaus niet investeren in techniek (Zie interview met Werner van Disseldorp op pagina 9 van Travmagazine van afgeslopen week). Onze klanten weten dat zij moeten investeren in technologie en dat doen ze ook. Uiteraard doet iedereen dit afhankelijk van de dikte van hun portemonnee en de markt waar ze actief in willen zijn. De handdoek oppakken zoals jij vraagt in je commentaar gebeurt al jaren. Wij maken oplossingen voor elke doelgroep en voor elke portemonnee en we leveren hiermee oplossingen die past bij de strategie van elke reisonderneming. Niet investeren in techniek is trouwens niet het echte probleem. Het gaat er om dat de consument op een andere manier producten koopt. Hier is voor de consument het kopen van een goed product, het krijgen van goede service, en prijs heel belangrijk. Je zult zien dat bedrijven die op een van deze onderwerpen excelleren zullen overleven. Mooi dat er al voorbeelden zijn van reisbedrijven die hierop inzetten en succesvol zijn denk hierbij aan; reisbureaus die de afgelopen jaren reisbureau van het jaar geworden zijn, ZRA’s ,allerlei specialistische touroperators en grote Middellandse zee touroperators. Uiteraard zetten deze bedrijven ook techniek in als middel om succesvol te worden maar er zijn andere wegen die leiden tot een succesvol reisbedrijf.
Verder verbaas ik me over dat je na zo veel jaren ons nog steeds Waverunner noemt, het bedrijf heet al 20 jaar Pyton Communication Services en Waverunner is een van onze producten.
Jan Lokhoff zegt
Beste Peter, bedankt voor je gewaardeerde reactie.
Ik was overigens verbijsterd toen ik de resultaten van het Jaarbeurs Travel technologie-onderzoek hoorde op Technology Day. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen.
In de volgende TravMagazine schrijf ik trouwens een commentaar over een heel simpele manier om in te breken op de customer journey van de klant. Dit naar aanleiding van een reisbureaus dat steeds minder klanten aan de balie zag verschijnen.
Natuurlijk weet ik dat jij Pyton bent. Maar het is een praktijkgegeven dat ‘men’ in de branche praat over Waverunner als ze Pyton bedoelen. Zoals Fadiro meestal vereenzelvigd wordt met BAS… Ik zal het overigens nooit meer doen of (Pyton) erachter tikken-;).
Het blijft wel gevaarlijk conclusies te trekken op basis van je eigen klanten. Wat doen de niet-klanten? Waarschijnlijk heel weinig…
Peter Boneschansker zegt
Hallo Jan, Als ik het over onze klanten heb dan heb ik het aan de reisbureau kant over een zeer representatieve steekproef 😉 De oplossingen worden veel te ver gezocht en daarom zal ik met grote belangstelling je commentaar van volgende week lezen. De producten die reisagenten verkopen zijn goed, zij kunnen met onze hulpmiddelen ze makkelijk met elkaar vergelijken en als daar ook nog “in dialoog” zijn met hun klanten combineren met een excellente dienstverlening dan heb je geen extra techniek meer nodig. Waar ik al reisbureau wel bang van zou worden is de teruglopende bereidheid van leveranciers om met hen samen te werken. Gelukkig zijn er daar ook mooie oplossingen voor…