Ik heb het al eerder geroepen: eigenlijk zou de redactie van TravMagazine bij een reisbureau moeten intrekken. Gewoon elke dag met de laptop plaatsnemen aan een paar bureaus achterin de winkel, maar binnen gehoorafstand van de balie, zodat je precies op de hoogte blijft met welke vragen, wensen, onmogelijke zoekopdrachten en onterechte klachten de klanten het reisbureau binnenstappen.
Mijn deelname aan de Kanjerreis naar Jordanië was een goed, zij het tijdelijk, alternatief hiervoor. Vijf dagen lang verkeerde ik in het gezelschap van de elf beste reisretail bedrijven van Nederland. Tijdens de reis bleek dat de provinciewinnaars niet voor niets winnaars zijn.
Iedere winnaar heeft wel één of meerdere zaken die hem onderscheiden van de rest. Bij de ene retailer hebben alle medewerkers een eigen specialisme op bestemminmgsniveau, waardoor zij voor de klant de echte specialist op hun gebied zijn
Alle provinciewinnaars verklaarden het belang van de klant altijd voorop te stellen, omdat dat voor de lange termijn loyaliteit oplevert. Veel retailers organiseren eigen reizen, sommigen hebben zelfs een eigen reisclub en hebben daar inmiddels veel vaste klanten voor.
Kortom, iedereen is in zijn eigen provincie goed bezig, zeg maar als de provinciaal local hero. Anderen kijken verder dan hun eigen provincie. Jeanet Hospes en André Diemers van Reisburo Franeker lanceerden het plan om als gezamenlijke top-reisretailbedrijven een Jordanië-reis samen te stellen en die in de eigen regio te verkopen.
Allemaal kanjers, die allemaal een (landelijke) eerste plaats verdienen in de verkiezing Reisretailbedrijf van het Jaar. Maandagavond 11 april weten we meer.
theo.de.reus@travmagazine.nl