Waarom helpen jullie niet een beetje? Zo moeilijk is het toch niet om een cruise te verkopen? Vorig jaar is het aantal cruiseklanten echter gedaald met zo’n 5.000 pax. Nog steeds kiezen weliswaar 109.000 Nederlanders het ruime vakantiesop, maar toch. Of is het wel moeilijk? Ik kan me dat niet voorstellen.
Een vaarvakantie is vooral een adviesproduct en sluit dus naadloos aan bij de reisretail en hoeveel trainingen zijn er al niet gegeven? Als je een all-in hotelresort kunt verkopen mag een cruise geen probleem zijn. Het voornaamste verschil is dat de kamer meereist, terwijl veel schepen een attractie op zichzelf zijn. Aan boord ook volop entertainment en culinair genot met de excursiehavens als kersen op de taart.
Richt het vizier ook op bijzondere cruisevakanties, zoals die fantastische expedities van Silverjet, kijk eens wat Incento aan exclusieve ‘rariteiten’ verkoopt (postboot naar St Helena…) en ook zo’n prikkelende blikvanger, Hurtigruten. Rederijen als HAL, MSC, Costa, AIDA doen er alles aan om afvaarten naar Nederlandse havens te halen, hoe makkelijk.
Ik werd overigens voor dit steunbetoog getriggerd door het interview met Yvonne, Mirella en Karin van Zeetours vorige maand in dit blad. Hun boodschap: ‘Gooi een cruise in het verkoopgesprek. Wees niet bang. Als je acht van de tien keer ‘nee’ hoort van de klant, heb je twee keer ‘ja’…’ Daar is geen speld tussen te krijgen. Gebrek aan cruisekennis? Geen probleem, de specialisten bij de rederijen en touroperators vullen graag de gaten.
Cruiseverkoop levert centen op. Veel zelfs, want het gaat vaak om aantrekkelijke tot super hoge reissommen en dito commissies. Terug naar het begin: je helpt dus eigenlijk jezelf…
Jan Lokhoff zegt
Beste Frits, dank voor je reactie! Geen speld tussen te krijgen. Gelukkige bijkomstigheid is dat reisbureaus het koopproces voor de klant aanmerkelijk kunnen vereenvoudigen. Reisverkopers krijgen training na training en sommige zijn er zelfs in gespecialiseerd. Ontzorgen dus en dat geldt voor alle ingewikkelde vakanties. De trend is er weer dat mensen het internet links laten liggen als het om dat soort vakanties gaat.
Frits Bom zegt
Inderdaad Jan, geen speld tussen te krijgen. Verkopen van dit product is niet moeilijk. Maar kopen wel.
Aan de gecompliceerde fooienstelsels is meestal tevoren geen touw vast te knopen. En als je het al begrijpt wachten er nog vele verrassingen. Een wereld van valkuilen. En dan de hutten, variërend van binnenhut, via buitenhut naar luxe suite of hut van dit-enne-me-dat. Wanneer je de plattegronden goed wil zien word je al snel verwezen naar de site van de maatschappij en dan ben je helemaal verloren omdat de zoekstructuren zo slecht zijn ingericht en benoemd dat niet meer is na te gaan wat er eigenblijk wordt geleverd voor de jouw eerder aangeboden prijs. Het pakket bevat vervolgens ontelbare opties van excursies en uitstapjes zonder prijskaartje vooraf zodat het ongewisse almaar toeneemt. En vervolgens is er vaak geen koppeling meer te maken naar de boekingssite of het reisbureau. Met een gewone boeking van een wat langduriger trip ben je al gauw een uurtje of vier in de weer. Niet zo’n erg fijn vakantiegevoel. En veronderstel dat je de droomreis van je leven maakt, maar dan voor een binnenhut inschrijft. Bij terugkomst kun je je beter melden bij de afdeling psychiatrie van het plaatselijke ziekenhuis voor langdurige behandeling. En dan zijn er de cruise-sites waar je telefonisch, per mail of direct wordt geïnformeerd over de prijs. Dus thuis of met vrienden even overleggen. Je belt terug om akkoord te gaan en dat is de reis plots € 300,- p.p. duurder geworden. Het lijkt Transavia wel. Daar mocht je tot gisteren bij de boeking bijbetalen voor een “betalingstoeslag” (met ingang van heden tesaam met de boekingstoeslag gelukkig van de baan), net zoiets als Kras ooit in de voorwaarden had opgenomen, een verplichte “vakantietoeslag”.
En dan de lange termijnproblemen. Er groeit een enorme overcapaciteit aan cruisereizen waardoor binnen enkele jaren tal van die varende wolkenkrabbers niet meer zullen uitvaren. Er komen er teveel. Wie de advertenties nauwkeurig volgt ziet dat reisbureaus vele maanden achter elkaar dezelfde annonces plaatsen voor dezelfde reizen omdat de hutten nu al niet meer vol te krijgen zijn. Maar dat kan natuurlijk weer met je stelling te maken hebben “ze worden dan ook slecht verkocht”. Het enorme gedoe bij cruisevakanties: het issue voor de komende jaren.
Frits Bom