Hoe schaamteloze autoverhuurders er meer en meer in slagen een ouderwets genoegen van de vakantie – ‘Jippie, en nu nog even ons vakantieautootje afhalen!’ – te bederven. Daar gaat dit over. Hebben de meeste luchtreizigers eindelijk hun zenuwen voor Het Nieuwe Vliegen (ruimkoffertje tijdig aanvinken, schrijfwijze naam 5 x checken, alles in 1 cabinetasje proppen, knieën in je oksels en bek houden) onder controle, wacht er op de mediterrane luchthavens een vers opgeleid leger beurzensnijders en oplichtheksen achter de balie van de autoverhuurder.
Ik stond in Lissabon om elf uur ’s avonds (aankomst 20.00 uur) drie uur in een lange rij met een briefje van de autoverhuurder op zak, waarop stond: ‘U heeft voor alles betaald. Wat ze ook zeggen op de luchthaven, weiger te betalen en laat deze brief zien.’ Alsof je met een briefje van bol.com naar Albert Heijn gaat waarop staat: ‘Laat u niets extra’s aansmeren bij het afhalen van uw pakketje. U heeft al betaald. U bent niet verplicht het extra gezondheidspakket van een zak aardappelen plus bestek aan te schaffen.’
Ik dacht tot voor kort dat mijn autohuurervaringen – ‘we hebben alvast uw tank gevuld’; ‘u bent zwaar onderverzekerd’ – incidenten waren.
Maar huurautozwendel hopt als een virus van de Spaanse luchthavens naar Italië, Portugal en Kroatië. Balies vol commissiezuigertjes en 18-jarige meisjes met kapsels van gelakt mahoniehout die voor een tientje hun eigen oma nog verkopen, zitten grijnzend voor je klaar met wolvenklemmen vol foute verzekeringen. Weer een voorpretje naar de Filistijnen.
Elloa Boerleider zegt
Goedemorgen,
Ook ik hoop dat de malafide praktijken v autoverhuurders aangepakt worden zsm en anders boycotten.!
Sunny Cars is helder en de Beste!, altijd geweest.
Dag, Elloa Boerleider
Jan Lokhoff zegt
Interessante discussie.
Misschien een tip voor Frits.
Zonder reclame te (willen) maken: december 2014 huurde ik via Sunny Cars NL vanuit Thailand voor 14 dagen een auto. Zonder enig probleem en rare formaliteiten. Bleek een Hertz auto te zijn worden, in Amsterdam opgehaald en 2 weken later teruggebracht in Almere. BTW, ik wist daarvoor niet eens dat Sunny ook in Nederland auto’s aanbood. Dus wel.
André van den Berg zegt
Goed dat je hier over schrijft Harri.
Als ik eindelijk de autosleutels ontvang en er, door de door jou zo briljant beschreven dame, een ultieme poging wordt gedaan om je te chanteren (anticiperen op onverantwoord handelen) rijd je later toch met twijfels weg.
Welke autoverhuurder pakt dit aan?!
André van den Berg
http://www.wereldworkshop.nl
Harri Theirlynck zegt
Dankje André. Dit zou overigens een heerlijke ontzorgkluif zijn voor touroperators die veel senioren als klant hebben. Grote zorg minder ‘als u bij ons boekt’.
tvrecensent@planet.nl zegt
Maar Beste Harri, dit is toch niet van deze tijd. Altijd al zo geweest. Zakelijke creditcardhouders hebben hier vaak geen weet van omdat ze alles accepteren. En wat te denken van ons eigen Schiphol, nadat je alles hebt gereserveerd, betaald, een zak vol legitimatiebewijzen bij je hebt, je trouwboekje, je zwemdiploma’s, geboorteakte, en ook de vroegere rijbewijzen voor de zekerheid hebt overlegd, en dat zo’n mahoniehouten Trien jou, als ingezetene notabene van dit land, weigert de auto mee te geven omdat je eerst ook nog je vingerafdrukken dient achter te laten. Een uitleg dat je geen verdachte crimineel bent, helpt geen zier. Nog een stapje verder en een DNA-monster volgt. Nederland dus voor Nederlanders. Vervolgens een afgevulde tank die dus niet vol is, maar ja dan heb je tenminste de auto.
Harri Theirlynck zegt
Ha Frits,
Auto huren op Schiphol niet aan gedacht. Heb ik geen ervaring mee. Is het ook zo erg?