Never a dull moment in de reisbranche! Kijk maar hoe Corendon ‘afStevent’ op het onttronen van TUI als marktleider in Nederland. Als het om populaire verre vakanties gaat staat Corendon fors op achterstand, omdat in haar luchtvloot lange-afstandsvliegtuigen ontbreken. Die komen er ook niet, terwijl TUI met maar liefst drie Dreamliners en een Boeing 767 vliegt, vooral richting haar verre ‘troefkaart’ Curaçao en de rest van de Caribbean. Maar het kan ook anders. Onlangs tekende Corendon een meerjarig contract met KLM op de route naar Willemstad. Dat leidt ongetwijfeld tot felle (prijs)concurrentie.
Het populaire Bali is de volgende hotspot in Corendons strategie. Een monsterdeal met Qatar Airways lijkt TUI zelfs naar dit eiland op 0-1 achterstand te zetten. Ik ben benieuwd wat de volgende zet gaat worden en of Corendon de strijd aanbindt met meer retailsupport buiten D-reizen?
Nog maar een beetje bekomen van het drama in Tunesië kun je terugkijkend constateren dat klanten een betere voorlichting en afwikkeling verdienen. Immers, geen Europese gelijkheid qua reisadvies. België repatrieert meteen, Nederland tegen de zin van de vakantiegangers ter plaatse veel later en Duitsland helemaal niet. Idiote situaties daardoor van vertrekkende Alltours-Nederlanders en blijvende Duitse klanten… Ook het al of niet (gratis) mogen annuleren en overboeken leverde verwarring op. Uniformiteit ontbrak. Kan dat niet anders?
Moet de ANVR bij dit soort drama’s een coördinerende rol opeisen? Niet alleen in de communicatie richting consument, maar ook voor een draaiboek met uniforme procedures. Dat schept duidelijkheid en vertrouwen.