Lunch ik van de week met een touroperator, komt Airbnb ter sprake als serieus ‘gevaar’ voor reisbureaus en hemzelf. Diezelfde middag ontvang ik een reclamemail van KLM voor een tegoedbon van de acco-reus. Wie een cityticket koopt ontvangt een Airbnb-tegoedbon van 25 euro…
Mijn gesprekspartner verdient zijn geld door vluchten en hotelstay’s aan elkaar te koppelen. Zoals zovelen. Is Airbnb inmiddels een grote concurrent? Het gaat er natuurlijk om dat een privé huis of appartement aanmerkelijk goedkoper is dan een hotel. Terwijl het tegenwoordig vooral onder jongeren ook trendy is om alternatief te scoren met iets goedkoops of uitzonderlijks in plaats van een traditioneel hotel. En helemaal zelf geregeld. Met name aanbieders van citytrips naar popi steden ondervinden al veel last van de ‘brokers’ van particuliere bedden.
Enfin, we constateren aan tafel dat partnerships van de KLM en andere airlines met de Wimdu’s en Airbnb’s van deze wereld een enorme impact gaan krijgen. Insiders menen volgens mijn tafelgenoot dat de KLM niet echt juicht over haar Package Deals, waarvan de uitvoering in handen is van Airtrade. De cijfers vallen tegen. Hij was er al niet zo bang voor. Wel vreest hij Airbnb.
Zo makkelijk als haar content te boeken is. Zo groot als die ‘accommodatieverschaffer’ al is. Zo bijzonder, goedkoop en mooi gepresenteerd op de site ook. Dan schuilt er een (groot) gevaar als airlines de particuliere acco’s inzetten. Airbnb en Wimdu zijn stukken goedkoper dan een hotel, zeker als het om een groep gaat, en hun aanbod is zomaar leuk gesitueerd midden in het (oude) centrum van een stad.
Eerlijk gezegd verbaast het me dat er nog geen touroperators en OTA’s zijn ingestapt in de Airbnb-trein. Dat zal niet lang meer duren…