Kijkt een reisklant alleen maar naar de laagste prijs? Heeft die nou echt niet door dat een lokkertje meestal alleen maar een beginnetje is? Zoek een ticket op internet en de Googleranking stuurt naar het goedkoopste. Maar dan barst het los. Betalen voor een koffer, gangpadstoel, nooduitgang stoel, comfort stoel met paar cm meer beenruimte en nog net niet betaald toiletteren. Heb ik het maar niet over de vinkjes, de verplichte boekingskosten, vertragende (en meestal prijsopdrijvende) tussenlandingen en creditcard kosten.
De reeks extra’s gaat steeds verder. Meer betalen om niet in de rij te staan, voor WiFi op de kamer, local taxes, ontbijt niet inbegrepen, snelle transfer en de onvermijdbare maar niet inbegrepen excursies. Als de lokprijsvakantie überhaupt nog voorradig is… Menigeen haakt toch geïrriteerd af van zo’n toeslagregen? Zo breekt de reisbranche haar imago toch af?
Verhoog de prijzen en strooi met kortingen, veel sympathieker en ik vermoed indien slim gemanaged marge verhogend. Kies voor loyalty-discount zoals de Jong Intra. Hoe doorbreek je de blijkbaar niet te stoppen prijs-inflatie? Hoe creëren we een beter imago met fair-pricing? De klant is toch niet gek, die wil niet ‘bedrogen’ worden. Ik vrees dat de strijd tussen de grote vier het alleen maar erger maakt.