ANVR heeft tijdens de Groeneveld-conferentie over duurzaamheid zijn nieuwe CO2-tool officieel gelanceerd, de Carmatop Calculator, kortweg CarmaCal genoed. Hiermee kunnen reiziger en reisonderneming nauwkeurig de CO2-voetafdruk van een trip bepalen.
ANVR won in januari de Groene Veer van TravMedia voor het initiatief. Vandaag is de tool dan echt ‘in de verkoop’ gegaan.
Op zich bestaan programma’s die bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van een vlucht meten al. De tool van de ANVR bepaalt echter ook de klimaatimpact van twintig andere vervoersmiddelen (naast het vliegtuig), meer dan een half miljoen accommodaties wereldwijd, excursies, transfers, et cetera. Ook complete pakketreizen kunnen zo worden doorgelicht.
Volgens Frank Oostdam, directeur van de ANVR, zetten de leden zich al jaren in voor vakanties waarbij rekening wordt gehouden met natuur, milieu, cultuur en de lokale bevolking. ‘Dit doen we zodat de vakantieganger ook in de toekomst kan genieten van bijzondere bestemmingen.’
De nieuwe tool helpt reisorganisaties bij de berekening van de CO2-voetafdruk, zodat zij maatregelen kunnen nemen om de uitstoot te reduceren of te compenseren. Door ‘aan de knoppen te draaien’ kunnen zij het effect van bijvoorbeeld een treinrit versus een binnenlandse vlucht op een bepaald traject meten en meenemen in de samenstelling van een reis.
Het systeem is met een subsidie van 300.000 euro gebouwd. Wie gebruik wil maken van de Carmatop Calculator, betaalt een jaarlijkse licentiefee van 495 euro all-in of 150 euro startkosten plus 1 euro per doorgelichte reis. Dit is nog niet genoeg om er geld mee te verdienen, erkent Oostdam, die lonkt naar internationale expansie. ‘We hebben ambities met dit systeem, we willen naar het buitenland toe en opschalen. Er is nog geen verdienmodel, maar dat had Zalando een paar jaar geleden ook nog niet. We hebben hier echt een unieke tool in handen. Natuurlijk moet het worden uitgebouwd met behulp van financierders, maar het is wel echt innovatief. Dat blijkt uit de interesse die er is bij touroperators in Nederland, maar ook uit het buitenland.’
De tool kan zich een jaar lang zelf bedruipen. Daarna moeten er voldoende deelnemers plus financierders zijn gevonden. ‘Het intellectuele eigendom van de CarmaCal is ondergebracht in een stichting. We gaan nu op zoek naar een commerciële partner die het initiatief gaat vermarkten.’
De volgende stap is volgens Oostdam de lancering van een consumentenlabel in 2016. ‘Per reis kan de reisorganisor weergeven wat de voetafdruk is. Licentiehouders kunnen zich hiermee extra profileren en het biedt de consument transparantie.’