Reisbedrijven die lid van de ANVR zijn, moeten per 2016 voldoen aan eisen hoe zij omgaan met online klantgegevens en betalingen via internet. De ANVR heeft een zes-stappenplan opgesteld om haar leden te helpen aan de eisen te voldoen.
‘Veel bedrijven, vooral de grote, hebben hun zaken goed op orde als het gaat om veilig omgaan met online klantgegevens en betalingen’, zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. ‘Het gaat vaak om de categorie eronder. Het is geen onwil, het is meer dat zulke zaken steeds worden uitgesteld.’
Slordig
Er zijn nog steeds bedrijven die slordig omgaan met gegevens die klanten online verstrekken of met betalingen die klanten via internet doen. Het gevolg kan zijn dat de klantgegevens op straat komen te liggen of dat een betaling wordt gehackt. Daarnaast zijn er nog steeds bedrijven die er een onduidelijk cookiebeleid op nahouden.
‘Onzorgvuldig gebruik van consumentengegevens schaadt niet alleen een reisonderneming, maar ook de reisbranche als geheel’, zegt Schut. De ANVR heeft het zorgvuldig omgaan met online klantgegevens en –betalingen opgenomen in de nieuwe lidmaatschapseisen die begin 2016 van kracht worden. ‘Met deze regels voldoen de leden aan de eisen die de overheid stelt wat betreft cookies, betaling en beheer van klantgegevens’, zegt Schut. ‘Het uitgangspunt is de klant weet dat ANVR-bedrijven dit soort zaken goed hebben geregeld. Het ANVR-logo biedt ook wat dit betreft zekerheid.’
[one_fourth][/one_fourth]
Advies
De ANVR geeft gratis deskundig advies én (bij meer bedrijfsspecifieke vragen) deskundig ondersteuning tegen een aantrekkelijk tarief. Dit wordt verzorgd door ANVR-medewerker John van Diemen, specialist op het gebied van online, die op verzoek een gratis check bij aangesloten bedrijven doet of zij hun zaken op orde hebben.
Tenslotte heeft de ANVR een raamafspraak gemaakt voor SSL beveiliging van betaling en datatransfer van klantgegevens. ANVR-leden kunnen hiermee hun website gratis voorzien van een https:beveiliging.
‘Deze maatregelen zijn gericht op het leveren van een beter product. Ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven zijn die dat niet willen’, zegt Schut. ‘Het gaat erom dat klanten weten dat ze met een gerust hart kunnen zoeken en boeken.’
Dit is het zes-stappenplan dat de ANVR heeft opgesteld.
1. Registratie van verwerking klantgegevens bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)
2. Plaats de privacy policy van je bedrijf op je website
3. Vermeld het cookiebeleid op de website
4. Zet een disclaimer en copyright op de website
5. Zorg voor beveiliging van je website via een SSL versleuteling (herkenbaar aan een sleutel in de adresbalk of een groene balk)
6. Beveilig de eigen computers in het bedrijf (antivirus beveiliging)