‘Lufthansa en partners lijken bewust voor een aanval op de reisagent te kiezen. Indien zij hierin succesvol zijn, kunnen ook andere airlines volgen.’ Met die bewoordingen waarschuwt ANVR-directeur Frank Oostdam reisverkopers voor de nieuwe GDS-toeslag van de Lufthansa Group, die per vandaag van kracht is.
Door de heffing worden tickets die via het GDS worden verkocht 16 euro duurder. Voor de verkoop via de eigen agentensite en callcenters wordt die toeslag niet berekend. ‘Met die maatregel verlaat Lufthansa naar onze mening het gelijke speelveld zoals dat tot nu toe in redelijke mate heeft gefunctioneerd’, schrijft Oostdam in een brief aan de ANVR-leden.
Oostdam uitte zich al eerder zeer kritisch over de houding van Lufthansa, dat zich niets aantrekt van de noodkreten vanuit de reisbranche. Ook wil de luchtvaartmaatschappij niet in debat met de ANVR, dat onlangs een bijeenkomst organiseerde met GDS’en.
Ondoorzichtig
Het is volgens Oostdam de vraag of in de GDS’en, waarmee de Lufthansa Group (Lufthansa, Swiss, Austrian en Brussels Airlines) een full content contract had, alle tarieven boekbaar zijn die de groep nu ook via haar eigen websites biedt. ‘De keuzevrijheid en transparantie voor de klant, die via de agent wordt geleverd, is in het geding.’ Ook zijn er vragen over klantdata. ‘Reisagenten hebben een zorgplicht. Als zij niet de beschikking hebben over alle reisgegevens kan dat een probleem worden’, vult adjunct-directeur Walter Schut aan.
Oostdam stelt dat reisagenten zich bewust moeten zijn van de impact van de beleidswijziging van de Lufthansa Group. ‘Het is belangrijk om een goede afweging te maken.’ De ANVR en haar Europese zusterorganisaties, verenigd in de ECTAA, blijven zich verzetten tegen de maatregel. ‘We geven de strijd niet op’, aldus Schut.