Het Duitse Alltours maakt in eigen land een grote groei door, maar de Nederlandse markt groeit maar matig. Dat stelde topman Dieter Zümpel woensdag bij de opening van de ITB in Berlijn.
In Duitsland noteert Alltours dit winterseizoen, dat 31 maart eindigt, een passagiersgroei van 7 procent. Voor zomer 2015 wordt de groeiprognose van 2 procent ruimschoots overtroffen. De goede cijfers zijn volgens Zümpel, naast veel vroegboekers en een last-minute offensief, vooral te danken aan het grote aandeel eigen hotels van Alltours, dat vier eigen hotellabels heeft. De grootste van de vier, Allsun Hotels met 24 hotels, was in 2014 alleen al goed voor 250.000 passagiers. In totaal telde Alltours vorig jaar 1,8 miljoen passagiers.
De zomer is bij Alltours goed van start gegaan. Ook hier geldt volgens Zümpel een goede prijs-kwaliteit verhouding en het grote aanbod exclusieve hotels. Zo verblijft 65 tot 70 procent van de Alltours-klanten die naar Mallorca gaan in eigen, exclusieve hotels.
In Nederland heeft Alltours een sterke winter achter de rug, met een groei van dubbele procentcijfers. De matige zomer brengt het gemiddelde echter omlaag. ‘Maar we groeien nog steeds, zij het bescheiden’, zegt Zümpel, die stelt dat Alltours harder zou kunnen groeien in Nederland als er meer betaalbare vliegcapaciteit met vertrek vanuit Nederland beschikbaar was. In Nederland rekent Alltours dit jaar op 75.000 passagiers.
Foto: Directieleden Markus Daldrup (links) en Dieter Zümpel op de ITB in Berlijn.