Frits Bom, beter bekend als de Vakantieman, vertelde me ooit dat hij reizen zou willen verkopen onder de noemer gezelligheid. Elke reiswebsite zou wat hem betreft een button moeten hebben met ‘gezellige reizen’. Zelf voerde Bom de slogan ‘Vakantieman, gezellig he’, die zo ironisch klonk, dat hij weer ongeloofwaardig werd, maar dat terzijde.
Bom scoorde met zijn tv-programma goed bij oudere kijkers. Te goed, vond RTL4, die Bom van het scherm haalde omdat de omroep wilde verjongen. Het succes van omroep Max bewijst het grote ongelijk van RTL4, hoe gezellig kneuterig de programma’s van Max soms ook mogen zijn.
Joost Romeijn, die Sundio tot grote hoogten bracht, heeft de senior ontdekt als nieuwe grote doelgroep in de reiswereld. Lang geleden verkocht Romeijn met GoGo Tours spotgoedkope reisjes naar de sneeuw. Ik was zelf een van de eersten die met de royal-class bus van GoGo naar het Franse Superdévoluy ging. Een week volpension, met alle maaltijden en dure skipas inbegrepen voor slechts een paar honderd gulden. Gezelligheid nul, goedkope skipret een tien…
De nieuwe doelgroep van Romeijn, via zijn eigen beheermaatschappij Viabus, is de senior, met volop tijd en geld om te reizen. Vooral ook buiten het hoogseizoen. Zijn doelgroep zoekt op vakantie vooral aanspraak en gezelligheid, zegt Romeijn. Ik zie een website met een grote button voor me…
theo.de.reus@travmagazine.nl