Wie in Nederland ook maar iets met luchtvaart van doen heeft, bezoekt de nieuwjaarsreceptie van de Barin, de belangenclub van medewerkers uit de luchtvaartwereld. Bij de Barin ontmoet je iedereen, er is een goed buffet (iets wat op borrels die om 17.00 uur beginnen nogal eens wordt vergeten) en bij het weggaan ben je weer helemaal up-to-date over luchtvaartzaken.
Topman Pieter Elbers van KLM, de airline die ervoor zorgt dat Air France niet kopje onder gaat, bepleitte in zijn speech dat de lasten voor airlines op Schiphol omlaag moeten. Daarmee kwam hij op voor het algemeen belang van de luchtvaart, want iedere airline op Schiphol heeft te maken met hoge kosten vanwege veiligheid en geluidshinder. Elbers kon rekenen op een stevig applaus van collega’s.
Als tweede spreker na Elbers had de Barin staatssecretaris Sharon Dijksma (infrastructuur en milieu) weten te strikken. Deze politica van PvdA-huize las een plichtmatig verhaal voor, dat overduidelijk door een van haar ambtenaren was geschreven. De luchtvaart moest meer samenwerken en op het milieu letten, was haar boodschap. De toehoorders onderdrukten een geeuw en keken schuin achterom naar het wachtende buffet.
De speech van Dijksma kan naadloos naar een andere sector worden gekopieerd. Zoals: de tuinbouwsector moet meer samenwerken en beter op het milieu letten. Of: de autobranche moet beter op het milieu letten en meer samenwerken.
In 2013 hield Dijkma’s voorganger Wilma Mansfeld een nieuwjaarspeech bij de Barin. Haar boodschap: we moeten samenwerken aan een duurzame luchtvaartsector. Kennelijk rouleert op het ministerie een conceptspeech voor alle gelegenheden.
theo.de.reus@travmagazine.nl